انواع بیمه باربری و مزایای هرکدام

۵ بازديد

انواع بیمه باربری و مزایای هرکدام

 
بیمه باربری

در تجارت بین الملل، علاوه بر منابع مالی، صورت های بازرگانی، اعتبار و… تحویل سالم و کامل مرسوله ها نیز بسیار مهم هستند، بطوری که بسیاری از بازرگانان دارای دغدغه ایمنی و سلامت بارهای خود هستند. انواع بیمه باربری و حمل و نقل کالا این مشکل را رفع می کند، بدین ترتیب در صورت بروز حوادث و خطاهای احتمالی نیز، ضرر و زیان های به وجود آمده، توسط شرکت های بیمه باربری و حمل و نقل جبران می شوند.

منظور از بیمه باربری چیست؟

جابجایی محصولات از مبدأ به مقصد با هر روش و وسایل حمل و نقلی، دارای برخی خطرات است که می تواند به ایجاد آسیب و یا از دست دادن مرسوله منجر شود؛ طبیعی است که با آسیب و از دست رفتن کالاها، بازرگانان ضرر و زیان بسیاری را تجربه می کنند و سرمایه شان را از دست می دهند، پس لازم است برای پیشگیری از این مشکل چاره ای بیاندیشند و از سازوکارهای موجود نهایت استفاده را داشته باشند.

با بهره مندی از بیمه باربری در زمان وقوع خسارت شرکت بیمه کننده طبق تعهدات صورت گرفته و مفاد ذکر شده در قرارداد، خسارات مالی را جبران می نماید و به ازای آن هزینه مرسوله را به بازرگان پرداخت می کند. بیمه باربری و حمل و نقل می تواند مدت دار باشد و یا صرفا برای یک انتقال به ثبت برسد، اما باید توجه داشت که انتخاب شرکت بیمه کننده و موارد آورده شده متن قرارداد بسیار مهم است و نیاز به بررسی کارشناسی شده دارد.

بیمه باربری با توجه به نوع کالا، سرمایه، نوع خرید، نوع وسیله حمل، مبدا و مقصد، پوشش مورد درخواست و دیگر عوامل تجاری نرخ های متفاوتی دارد. بازرگانان در قبال این موضوع باید نرخ تعیین شده توسط شرکت بیمه کننده را بپرازند؛ این مبلغ در صورت عدم بروز حادثه و آسیب در جریان جابجایی نیز به بیمه گذار تعلق دارد. در واقع بیمه گر در قبال گرفتن حق بیمه متناسب با پوشش‌ ها متعهد می شود در طی مسیر حمل، طبق قوانین و مقررات تجارت بین الملل و حوادثی که در بیمه نامه قید شده است را جبران و در صدد پرداخت هزینه ها برآید.

بهره مندی از بیمه نامه معتبر در تجارت بین الملل بسیار حیاتی است، زیرا یکی از لازمه های ترخیص کالا از گمرک نیز محسوب می شود و باید اسناد مرتبط با آن در پرونده های تجاری وجود داشته باشند.

بیمه باربری چیست

انواع بیمه باربری تجاری

بیمه باربری دارای دسته بندی های مختلفی است که از شرایطی همچون نوع بار، نحوه جابجایی و مبدا و مقصد تاثیر می پذیرند. باربری و جابجا کردن محصولات می تواند به صورت زمینی، دریایی، هوایی یا ترکیبی از موارد گفته شده باشد، به همین خاطر باید وسیله حمل مشخص و در بیمه نامه درج شود. در ادامه برخی از اصلی ترین انواع بیمه باربری معرفی و تشریح شده اند.

بیمه باربری وارداتی

همانطور که از نام این نوع بیمه پیداست، برای کالاهایی استفاده می شود که از فروشندگان یا تولیدکنندگان خارجی تهیه شده اند و از خارج مرزها به کشور وارد می شوند.

بیمه باربری صادراتی

کالاهای صادراتی که از داخل کشور برای مشتریان در بازارهای بین المللی ارسال می شوند نیز باید از بیمه برخوردار باشند؛ در این شرایط از بیمه مخصوص صادرات استفاده می شود. تفاوت بیمه صادراتی و وارداتی در تعهدات و نرخ های آنها است.

بیمه باربری داخلی

بسیار مشخص است که منظور از این نوع بیمه، جابجایی محصولات به هر روشی در داخل مرکزهای کشور است. با توجه به حجم بالای تبادلات تجاری در کشور، بیمه باربری داخلی متقاضیان بسیار بیشتری دارد.

بیمه باربری ترانزیت

در مواردی نیز کالاها مبدا و مقصدی غیر از ایران دارند و فقط در مسیر خود از داخل کشور عبور می کنند؛ برای این دسته از محصولات باید از بیمه ترانزیت استفاده شود که تمامی شرایط ایمنی را برای مرسوله ایجاد می کند.

بیمه چه تعهداتی دارد؟

همه چیز بستگی به صورت بیمه نامه و موارد ذکر شده در آن دارد؛ شرکت های بیمه گذار تفاوت های زیادی برای مشتریان خود قائل هستند و بیمه نامه های گوناگونی را برای آنها تدوین می کنند، به همین خاطر حالت جامع و دائمی وجود ندارد، اما مواردی هستند که در اغلب بیمه نامه ها مشترک می باشند.

برای اطلاع از شرکت های بیمه گذار معتبر، ویژگی آنها، تعهدات و نرخ های مالی، با کارشناسان سانیار ترخیص در ارتباط باشید.

انواع بیمه باربری

خطرات اصلی در حمل و نقل نظیر آتش سوزی و حادثه وسیله نقلیه شامل تصادف، تصادم، واژگونی و سقوط وسایل نقلیه همگی جزو تعهداتی هستند که در بیمه نامه ذکر می شوند. برخی مخاطرات دیگر نیز وجود دارند که عبارت هستند از:

  1. خسارت های ناشی از بارگیری
  2. بروز خسارت در حین تخلیه
  3. سرقت کل محموله به همراه و یا بدون وسیله نقلیه
  4. آب دیدگی
  5. سقوط کالا

در این وضعیت بازرگان باید حق بیمه بیشتری را بپردازد تا بیمه گذار در ارتباط با این موارد نیز متعهد به پرداخت خسارات و ضرر و زیان شود.

آشنایی با اصطلاحات باربری

بارنامه

در آن نام و مشخصات کالا، نام و آدرس فرستنده، گیرنده کالا، مشخصات، تعداد، وزن کالا و میزان کرایه حمل مشخص می شود. بارنامه ارزشی به مانند سند مالکیت مرسوله دارد و وجود نمونه های معتبر آن در هر فعالیت تجاری ضروری است.

مانیفست

فهرست محصولات یک وسیله حمل (کشتی، هواپیما، قطار، یک کاروان کامیون) با عنوان مانیفست شناخته می شود  که بیشتر از یک بارنامه دارند. گاها وسایل حمل و نقل چندین مرسوله را بطور همزمان جابجا می کنند.

مزایای بیمه باربری
اینکوترمز

اتاق بازرگانی مجموعه ای از قوانین و مقررات را برای انجام فعالیت های تجاری وضع می کند که تحت عنوان اینکوترمز شناخته می شوند و در هر مرحله از تجارت باید در نظر گرفته شوند.

ترانسشیپمنت

نشان می دهد که آیا انتقال محموله از یک وسیله حمل به وسیله حمل دیگر مجاز است یا خیر.

عدم النفع

در بیمه باربری بیمه گذار می‌تواند ۱۰% ارزش کالا خود را به عنوان ارزش اضافی در نظر بگیرد. بدین ترتیب اگر خسارت صورت بگیرد تا درخواست دوباره کالا و رسیدن آن بدست بیمه گذار ضرر مالی بیمه گذار جبران گردد. این عدم النفع در بیمه باربری عنوان می‌ شود.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان سپهر تجارت سانیار در ارتباط باشید.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.