بازرسی کالا در تجارت بین الملل

۳ بازديد

بازرسی کالا در تجارت بین الملل

ترخیص کار گمرک کیست و چه وظایفی دارد؟

۳ بازديد

ترخیص کار گمرک کیست و چه وظایفی دارد؟

ترخیص کار گمرک کیست

 

بسیاری از صاحبان تجارت در هنگام ورود کالای خود به گمرکات کشور افرادی را استخدام می‌کنند تا وظیفه ترخیص و آزادسازی آن‌ها را به عهده بگیرند، این افراد ترخیص کار گمرک نام دارد. در این مقاله قصد داریم وظایف و ویژگی‌های یک ترخیص کار حرفه‌ای را برای شما توضیح دهیم و بررسی کنیم که چرا باید در انجام امور گمرکی از افراد متخصصی مثل ترخیص کار و حق العمل کار گمرک کمک بگیریم.

ترخیص کار گمرک کیست؟

ترخیص کار فردی است که با صاحبان کالا، وارد کنندگان و صادرکنندگان قراردادی تجاری امضا می‌کند تا به واسطه آن قرارداد بتواند تمام تشریفات گمرکی و امور مربوط ترخیص کالا را به نمایندگی از صاحب کالا به انجام برساند. زمانی که یک فرد یا شرکت تجاری ترخیص کاری استخدام می‌کند، به این معنا است که می‌تواند تمام امور گمرکی مربوط به صادرات و واردات کالاهای خود را به او واگذار کند. ترخیص کار نیز موظف است جوانب امانت داری را رعایت کند و وظایف محول شده را به نحو احسن انجام دهد.

ترخیص کار گمرک

وظایف یک ترخیص کار ماهر

همان‌طور که اشاره کردیم ترخیص کار وظیفه دارد که تمام امور را به نحو احسن انجام دهد و به این منظور باید تا جای ممکن در پرداخت هزینه‌های اضافه صرفه جویی کند و از طرفی کالاهای وارداتی را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست صاجبان آن برساند. در ادامه برخی دیگر از مهم‌ترین وظایف ترخیص کار گمرک را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  • از آن‌جایی که بخش مهمی از سرمایه صاحب کالا به او سپرده می‌شود باید فردی امانت‌دار و قابل اعتماد باشد.
  • با جدیدترین قوانین گمرک و سریع‌ترین شیوه‌های ترخیص کالا آشنایی داشته باشد.
  • تمام مجوز‌های مورد نیاز برای ورود و خروج کالا را از مراجع قانونی دریافت کند.
  • علاوه بر مجوز‌های اصلی با مجوز مخصوص انواع کالا مثل کالاهای پزشکی و آزماشگاهی آشنایی داشته باشد تا بدون معطلی کالاهای وارد شده را ترخیص کند.
  • سابقه قابل قبولی در زمینه فعالیت های بازرگانی داشته باشد.
  • همواره به دنبال ارتقا مهارت‌های خود و آشنایی با قوانین و تشریفات جدید باشد.
  • کارفرما را از انجام تمام امور و مراحل پیشروی کالا آگاه کند.
  • با سرعت عمل و دقت بالا نسبت به ترخیص کالاهایی که به او سپرده می‌شود اقدام کند.
  • در صورتی که ترخیص کار حق العمل‌کار باشد موظف است تا پیش از انجام هر عملیاتی کارت بازرگانی خود را از گمرک دریافت کند.
  • بعد از ترخیص کالا و رسیدن آن به دست مالک اصلی، تمام فیش‌های پرداختی را به او تحویل دهد.

ترخیص کار گمرک

ترخیص کار انجام چه تشریفاتی را برعهده دارد؟

هنگام ورود به به یکی از گمرکات کشور وظیفه ترخیص کار به عنوان نماینده قانونی صاحب کالا آغاز می‌شود. در مرحله اول ترخیص کار موظف است با مراجعه به یکی از شعب شرکت حمل در اداره گمرک قبض انبار را دریافت نماید.

پس از این مرحله ترخیص کار باید تمام مدارک و اظهارنامه‌های مورد نیاز برای ترخیص کالا را آماده کند. امروزه بسیاری از مراحل ترخیص به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت انجام می‌شود. به همین دلیل مدارک مالی مورد نیاز نیز باید قبل از مراجعه حضوری و به صورت آنلاین دریافت شوند. یکی از مهم‌ترین اسناد مالی که ترخیص کار باید نسبت به دریافت آن اقدام کند کد ساتا می‌باشد. به طور متوسط پس از دریافت این کد مبلغ مورد نیاز برای پرداخت عوارض گمرک تعیین و پرداخت می‌شود اما در صورتی که کالای وارد شده دارای معافیت مالیاتی بود ترخیص کار می‌تواند از پرداخت هزینه‌های اضافی صرف نظر کند. پس از پرداخت پول و عوارض گمرک وضعیت کالا به یکی از حالات زیر در می‌آید:

  • مسیر سبز: در این مرحله شخص ترخیص کار می‌تواند با مراجعه به انبار و دریافت مجوز خروج ، کالاها را بارگیری و توسط یکی از شرکت‌های حمل و نقل به مقصد مورد نظر ارسال کند.
  • مسیر زرد: در صورت قرارگیری کالا در مسیر زرد یکی از کارشناسان گمرک وظیفه بررسی دقیق کالا را برعهده می‌گیرد. در این صورت مواردی مثل کیفیت، قیمت و استاندارهای کالا بررسی می‌شوند.
  • مسیر قرمز: مسیر قرمز نشان دهنده این است که بررسی کالا باید هم به صورت مجازی و هم توسط بازرسان گمرک و به صورت فیزیکی انجام شود.

ترخیص کار گمرک

چرا باید از یک ترخیص کار کمک بگیریم؟

ترخیص کالا امری تخصصی و پیچیده است و همه افراد باید برای ترخیص کالاهای خود تشریفات و مراحل خاصی را پشت سر بگذارند. برای صرفه جویی در وقت و انجام هرچه سریع تر تشریفات گمرکی شناخت تمام قوانین و بخش‌نامه‌های مربوط به آزادسازی کالا امری ضروری است به همین دلیل بسیاری از صاحبان کالا ترجیح می‌دهند تا از متخصصان حرفه‌ای برای انجام تمام تشریفات خود کمک بگیرند.

شرکت سانیار ترخیص با کادری مجرب و حرفه‌ای یکی از پرکارترین شرکت‌ها در زمینه ترخیص کالا از تمام گمرکات کشور می‌باشد. برای مشاوره و راهنمایی در زمینه تمامی امور مربوط به واردات و صادرات می‌توانید همین الان با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

حق العمل کار گمرک کیست؟

۳ بازديد

حق العمل کار گمرک کیست؟

حق العمل کار گمرک

 

قوانین پیچیده گمرکی و زمانبر بودن امور اداری مربوط به ترخیص کالا باعث شده تا بسیاری از واردکنندگان تصمیم بگیرند از افراد متخصص در این حوزه برای ترخیص کالاهای خود کمک بگیرند. یکی از این افراد حق العمل کار یا کارگزار گمرکی نام دارد. در واقع حق العمل کار گمرک به شخصی گفته می‌شود که با در دست داشتن گواهی معتبری به نام پروانه بازرگانی، مجوز لازم برای انجام تمام تشریفات و مراحل ترخیص کالا از طرف صاحبان کالا را داشته باشد.

برای دریافت پروانه بازرگانی حق العمل کار موظف است در دوره‌های آموزشی خاصی شرکت کند و پس از موفقیت در آزمونی که از طرف اداره گمرک برگزار می‌شود می‌تواند به عنوان نماینده رسمی شرکت‌های وارد کننده و صادر کننده تمام امور گمرکی مربوط به آن‌ها را انجام دهد.

شرایط لازم برای کسب پروانه بازرگانی چیست؟

افرادی که اقدام به دریافت پروانه گمرکی می‌کنند باید علاوه بر دانش کافی در زمینه ترخیص کالا و قوانین گمرکی کشور شرایط زیر را دارا باشند و مدارکی را برای اثبات آن به گمرک ارائه دهند. این شرایط عبارتند از:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • ارائه گواهی پایان خدمت یا معافیت از سربازی
  • عدم سوء پیشینه و ارائه گواهی معتبر از مراجع قانونی
  • عدم سابقه در امور مربوط به قاچاق کالا
  • داشتن حداقل ۲۵ سال سن
  • تسلط بر قوانین گمرکی
  • قبولی در آزمون پروانه بازرگانی
  • در استخدام دولت نباشد

در صورت وجود این شرایط پروانه کارگزاری با اعتبار دو سال برای حق العمل کار صادر می‌شود. کارگزاران باید هر دو سال یکبار نسبت به تمدید پروانه خود اقدام کنند. در صورت صلاح دید گمرک ممکن است نیاز باشد تا این افراد برای آشنایی با قوانین جدید گمرکی و شیوه های جدید ترخیص کالا مجددا در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و پس از آن پروانه گمرکی آن‌ها تمدید شود.

حق العمل کار گمرک

چرا صاحبان کالا تمایل به همکاری به حق العمل کار گمرک دارند؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که صاحبان کالا را ترغیب به همکاری با حق العمل کار یا کارگزار گمرکی می‌کند تسهیلات ویژه‌ای است که گمرک برای این افراد در نظر گرفته است. برای مثال اظهارنامه‌هایی که توسط شرکت‌های دارای حق العمل کار ارائه می‌شوند سریع‌تر و با سخت گیری کمتری توسط گمرک بررسی می‌شوند. دلیل این مسئله آن است که پروانه‌ای که حق العمل کار برای ترخیص کالا از گمرک دریافت می‌کند مجوزی رسمی از طرف گمرک برای ترخیص هرنوع کالا و خدمات تجاری می‌باشد.

از طرفی زمانی که کالایی به کشور وارد می‌شود، صدور مجوزهای لازم برای آزادسازی آن تشریفات اداری پیچیده‌ای دارد که بسیاری از وارد کنندگان ترجیح می‌دهند این مراحل را به شخصی با تجربه و کار بلد بسپارند. هرچقدر کالای وارد شده در مدت زمان کوتاه‌تری ترخیص شود سود تجاری بیشتری برای صاحب آن به همراه دارد. زیرا در این صورت هزینه کمتری برای نگهداری کالا در انبار گمرک پرداخت می‌شود و با ورود به موقع آن به بازار مصرف کنندگان سود بیشتری نصیب صاحب کالا می‌شود.

حق العمل کار گمرک

تفاوت ترخیص‌کار با حق العمل کار گمرک چیست؟

وظایف ترخیص کار و حق العمل کار شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارد یا بهتر است بگوییم تا حدودی یکسان است. حق العمل کار و ترخیص کار هردو وظیفه‌ی آزادسازی کالاهای وارد شده را برعهده دارند. البته تعداد دفعاتی که شخص کارگزار اجازه ترخیص کالا برای موکلان حقوقی و حقیقی خود را دارد از دفعات مجاز برای فرد ترخیص کار بیشتر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو عنوان شغلی این است که حق العمل کار به عنوان نماینده غیرمستقیم صاحب کالا و ترخیص کار به عنوان نماینده مستقیم صاحب کالا فعالیت می‌کنند. یعنی حق العمل کار می‌تواند به نیابت از صاحب کالا و با نام خود تمام امور را انجام دهد و در آخر حقوق خود را دریافت کند اما ترخیص کار با در دست داشتن وکالتنامه‌ای که از صاحب کالا گرفته است تمام تشریفات و امور اداری را با نام و مسئولیت صاحب اصلی کالا انجام می‌دهد.

حق العمل کار به دلیل داشتن کارت بازرگانی می‌تواند امور مربوط به ترخیص کالا برای اشخاص و شرکت‌های مختلفی را انجام دهد اما ترخیص کار برای انجام امور ترخیص از صاحب کالا وکالت نامه دریافت می‌کند و تنها می‌تواند نماینده امور مربوط به موکل خود باشد.

حق العمل کار گمرک

وظایف حق العمل کار گمرک چیست؟

همانطور که اشاره کردیم حق العمل کار گمرک پس از دریافت پروانه بازرگانی می‌تواند بدون هیچ محدودیتی در گمرک کشور به ترخیص کالای شرکت‌های تجاری و صاحبان کالا بپردازد. در بسیاری از موارد حق العمل کاران افرادی را استخدام می‌کنند تا به کمک آن‌ها امور تشریفاتی کالا را در سریع‌ترین فرصت ممکن انجام دهند. در این موارد حق العمل کار افراد مورد اعتماد خود را طی وکالتنامه‌ای به گمرک معرفی می‌کند. این افراد پس از تایید گمرک می‌توانند به امور ترخیص کالا بپردازند. از وظایف اصلی حق العملکار یا به طور کلی ترخیص کننده کالا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نسبت به اطلاعات و کالای مشتریان خود اصول امانت داری را به طور کامل حفظ نماید.
  • در تمام مراحل ترخیص صاحبان کالا را در جریان نحوه پیشروی و مراحل ترخیص قرار دهد.
  • مشاوره و اخذ تمام مجوزهای لازم از لحظه ورود کالا به گمرک و تحویل آن به صاحب کالا.
  • تمام فیش‌ها و رسیدهای پرداختی را در پایان کار تحویل دهد.
  • حق العملکار باید در خصوص بهترین شیوه حمل و نقل کالا و همچنین تعیین تعرفه به تاجران مشاوره دهد.

حتما تا الان متوجه شده‌اید که فرایند ترخیص کالا از گمرک بسیار دقیق و پیچیده است و برای انجام هرچه سریع‌تر آن بهتر است از افراد با تجربه و حرفه‌ای کمک بگیرید. سانیار ترخیص با کادری مجرب و حرفه‌ای یکی از پرکارترین شرکت‌ها در زمینه ترخیص کالا از تمام گمرکات کشور می‌باشد. برای مشاوره و راهنمایی در زمینه تمامی امور مربوط به واردات و صادرات می‌توانید همین الان با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.