ترخیص کار گمرک کیست و چه وظایفی دارد؟
بسیاری از صاحبان تجارت در هنگام ورود کالای خود به گمرکات کشور افرادی را استخدام میکنند تا وظیفه ترخیص و آزادسازی آنها را به عهده بگیرند، این افراد ترخیص کار گمرک نام دارد. در این مقاله قصد داریم وظایف و ویژگیهای یک ترخیص کار حرفهای را برای شما توضیح دهیم و بررسی کنیم که چرا باید در انجام امور گمرکی از افراد متخصصی مثل ترخیص کار و حق العمل کار گمرک کمک بگیریم.
ترخیص کار گمرک کیست؟
ترخیص کار فردی است که با صاحبان کالا، وارد کنندگان و صادرکنندگان قراردادی تجاری امضا میکند تا به واسطه آن قرارداد بتواند تمام تشریفات گمرکی و امور مربوط ترخیص کالا را به نمایندگی از صاحب کالا به انجام برساند. زمانی که یک فرد یا شرکت تجاری ترخیص کاری استخدام میکند، به این معنا است که میتواند تمام امور گمرکی مربوط به صادرات و واردات کالاهای خود را به او واگذار کند. ترخیص کار نیز موظف است جوانب امانت داری را رعایت کند و وظایف محول شده را به نحو احسن انجام دهد.
وظایف یک ترخیص کار ماهر
همانطور که اشاره کردیم ترخیص کار وظیفه دارد که تمام امور را به نحو احسن انجام دهد و به این منظور باید تا جای ممکن در پرداخت هزینههای اضافه صرفه جویی کند و از طرفی کالاهای وارداتی را در سریعترین زمان ممکن به دست صاجبان آن برساند. در ادامه برخی دیگر از مهمترین وظایف ترخیص کار گمرک را با یکدیگر بررسی میکنیم:
- از آنجایی که بخش مهمی از سرمایه صاحب کالا به او سپرده میشود باید فردی امانتدار و قابل اعتماد باشد.
- با جدیدترین قوانین گمرک و سریعترین شیوههای ترخیص کالا آشنایی داشته باشد.
- تمام مجوزهای مورد نیاز برای ورود و خروج کالا را از مراجع قانونی دریافت کند.
- علاوه بر مجوزهای اصلی با مجوز مخصوص انواع کالا مثل کالاهای پزشکی و آزماشگاهی آشنایی داشته باشد تا بدون معطلی کالاهای وارد شده را ترخیص کند.
- سابقه قابل قبولی در زمینه فعالیت های بازرگانی داشته باشد.
- همواره به دنبال ارتقا مهارتهای خود و آشنایی با قوانین و تشریفات جدید باشد.
- کارفرما را از انجام تمام امور و مراحل پیشروی کالا آگاه کند.
- با سرعت عمل و دقت بالا نسبت به ترخیص کالاهایی که به او سپرده میشود اقدام کند.
- در صورتی که ترخیص کار حق العملکار باشد موظف است تا پیش از انجام هر عملیاتی کارت بازرگانی خود را از گمرک دریافت کند.
- بعد از ترخیص کالا و رسیدن آن به دست مالک اصلی، تمام فیشهای پرداختی را به او تحویل دهد.
ترخیص کار انجام چه تشریفاتی را برعهده دارد؟
هنگام ورود به به یکی از گمرکات کشور وظیفه ترخیص کار به عنوان نماینده قانونی صاحب کالا آغاز میشود. در مرحله اول ترخیص کار موظف است با مراجعه به یکی از شعب شرکت حمل در اداره گمرک قبض انبار را دریافت نماید.
پس از این مرحله ترخیص کار باید تمام مدارک و اظهارنامههای مورد نیاز برای ترخیص کالا را آماده کند. امروزه بسیاری از مراحل ترخیص به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت انجام میشود. به همین دلیل مدارک مالی مورد نیاز نیز باید قبل از مراجعه حضوری و به صورت آنلاین دریافت شوند. یکی از مهمترین اسناد مالی که ترخیص کار باید نسبت به دریافت آن اقدام کند کد ساتا میباشد. به طور متوسط پس از دریافت این کد مبلغ مورد نیاز برای پرداخت عوارض گمرک تعیین و پرداخت میشود اما در صورتی که کالای وارد شده دارای معافیت مالیاتی بود ترخیص کار میتواند از پرداخت هزینههای اضافی صرف نظر کند. پس از پرداخت پول و عوارض گمرک وضعیت کالا به یکی از حالات زیر در میآید:
- مسیر سبز: در این مرحله شخص ترخیص کار میتواند با مراجعه به انبار و دریافت مجوز خروج ، کالاها را بارگیری و توسط یکی از شرکتهای حمل و نقل به مقصد مورد نظر ارسال کند.
- مسیر زرد: در صورت قرارگیری کالا در مسیر زرد یکی از کارشناسان گمرک وظیفه بررسی دقیق کالا را برعهده میگیرد. در این صورت مواردی مثل کیفیت، قیمت و استاندارهای کالا بررسی میشوند.
- مسیر قرمز: مسیر قرمز نشان دهنده این است که بررسی کالا باید هم به صورت مجازی و هم توسط بازرسان گمرک و به صورت فیزیکی انجام شود.
چرا باید از یک ترخیص کار کمک بگیریم؟
ترخیص کالا امری تخصصی و پیچیده است و همه افراد باید برای ترخیص کالاهای خود تشریفات و مراحل خاصی را پشت سر بگذارند. برای صرفه جویی در وقت و انجام هرچه سریع تر تشریفات گمرکی شناخت تمام قوانین و بخشنامههای مربوط به آزادسازی کالا امری ضروری است به همین دلیل بسیاری از صاحبان کالا ترجیح میدهند تا از متخصصان حرفهای برای انجام تمام تشریفات خود کمک بگیرند.
شرکت سانیار ترخیص با کادری مجرب و حرفهای یکی از پرکارترین شرکتها در زمینه ترخیص کالا از تمام گمرکات کشور میباشد. برای مشاوره و راهنمایی در زمینه تمامی امور مربوط به واردات و صادرات میتوانید همین الان با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.
- ۰ ۰
- ۰ نظر