سیستم ورود موقت کالا چیست؟

۵ بازديد

سیستم ورود موقت کالا چیست؟

 

 ورود موقت کالا

 

سیستم ورود موقت کالا با نام کارنه A.T.A نیز شناخته می شود؛ کارنه سیستمی است که نقل و انتقال کالاها بین مرز کشورهای مختلف را ساده می کند و باعث می شود محصولات وارد شده به یک کشور، بدون پرداخت هزینه های گمرکی و هزینه های جانبی دادوستد شوند و بصورت مجاز به بازار وارد گردند. تمامی کالاها تحت پوشش سند واحدی به نام A.T.A قرار می گیرند و توسط یک سیستم بین المللی مورد ضمانت و تایید قرار می گیرند.

سیستم کارنه A.T.A در پاسخ به نیازهای مختلف تجاری، اقتصادی و همکاری های انسانی ایجاد شده است و شرایطی را به وجود می آورد که افراد به ساده ترین روش بتوانند حرفه خود را دنبال کنند، به تبلیغ و تبادل بپردازند و در نمایشگاه ها و مسابقات بین المللی محصولات خود را به معرض نمایش بگذارند. برای اینکه تجار بتوانند از این دست فرصت ها استفاده کنند و پیشرفت خوبی داشته باشند، باید بتوانند کالاهایشان را به شکل ایمن، قانونی و سریع به مقاصد مدنظرشان برسانند، به همین خاطر است که سیستم ورود موقت کالا برای آنها در نظر گرفته شده است.

A.T.A (Temporery Admission) چیست؟

در سال ۱۹۶۱ شوراى همکاری های گمرکی (CCCN)  سندى را به کشورهاى تحت عضویت خود ابلاغ نمود که در حال حاضر با عنوان کارنه شناخته می شود. هدف از کارنه ایجاد تسهیلات مفید و تسهیل روند ورود موقت کالاها به کشورهای میزبان آن هم بدون پرداخت هزینه های گمرکی و گرو گذاری وثیقه بود. پس از این مسئله، دیگر کنوانسیون های تجاری بین المللی از این روش برای اعطای تسهیلات استفاده کردند و کارنه قوت بیشتری گرفت.

کارنه A.T.A

طبق مقررات کارنه در ایران، اتاق بازرگانی به عنوان ضمانت کننده عمل می کند و متعد می شود اگر در دادوستدهای زیرمجموعه کارنه تخلفی صورت پذیرد، پرداخت وجوه را عهده دار خواهد بود. این موضوع هم کالاهای ارسال شده به کشورهای دور و نزدیک جهان و هم کالاهای وارد شده به ایران را شامل می شود. بر این اساس اگر در روند اجرای سیستم ورود موقت کالا، تخلف و سواستفاده ای رخ دهد، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن باید مسئولیت را برعهده گیرد.

چه کشورهایی از سیستم ورود موقت کالا استفاده می کنند؟

کشورهای مختلفی از سراسر دنیا تحت عضویت کارنه هستند و محدودیتی بر اساس قاره و یا منطقه وجود ندارد. کشورهایی همچون ایران، پاکستان، لبنان، ترکیه، انگلستان، نروژ، فنلاند، فرانسه، پرتغال، هلند، سوئیس، سوئد، اتریش، استرالیا، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا، آلمان برخی از اعضای این سیستم هستند که تبادلات مجاز تجاری و اقتصادی دارند و بدون پرداخت ضمانت و هزینه های گمرکی بصورت موقت کالاهایی را بین یکدیگر جابجا می کنند.

در نظر داشته باشید که بسیاری از مواقع کالاها با استفاده از سیستم حمل و نقل جاده ای و یا ریلی بین کشورها جابجا می شوند، پس طبیعی است که در مسیر خود از کشورهای زیادی عبور می کنند. آیا باید هزینه های گمرکی آن کشور را بپردازند و تضمین دهند؟ ورود موقت کالا یا کارنه یکی از راه هایی است که این روند را تسهیل می کند و مانع از تاثیرات سوء قوانین بر روی تجارت می شود. البته باید بدانید که کارنه تنها راه حل این مسئله نیست و روش های بسیار دیگری نیز وجود دارند.

دفترچه A.T.A

مدت اعتبار دفترچه A.T.A

افرادی که قصد استفاده از کارنه را دارند می بایست نسبت به دریافت دفترچه های این سیستم اقدام نمایند؛ دفترچه اعتبار کارنه دارای دسته بندی است و بر اساس نوع محصول و مدت زمان تجارت تعیین می شود. این دفترچه حداکثری مهلت و اعتباری یکساله دارد و قابل تمدید نیست. پس کالایی که به شکل ورود موقت می آید حداکثر تا یک سال بعد از آن تاریخ می بایست به کشور مبدا خود بازگردانده شوند؛ اگر پس از گذشت یکسال باز هم محصولات در کشور میزبان باشند، شامل هزینه های گمرکی می شوند و دیگر تحت تاثیر و حمایت سیستم کارنه نیستند.

کلیه بازرگانانی که قصد شرکت در نمایشگاه و همایش های بین المللی را دارند می توانند از این نوع تسهیلات بهره مند شوند و با معافیت از پرداخت ضمانت و هزینه های گمرکی به فعالیت تجاری بپردازند.

هدف از تسهیلات ورود موقت کالا چیست؟

  • آسان شدن حضور بخش خصوصی در نمایشگاه ها و بازاریابی بین المللی
  • افزایش همکاری های بخش خصوصی و دولتی در راستای تجارت بین الملل
  • رونق بازار کسب و کار
  • افزایش رقابت تجاری در بازار بین المللی
  • کمک به رشد اقتصادی و شناسایی کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی
  • حضور در میادین ملی و بین المللی
  • اطلاع رسانی به مشتریان و جذب بیشتر آنها
  • آموزش و تحقیقات
  • اعتبار بخشی به فعالیت های تجاری

سیستم ورود موقت کالا به کشور

وظایف کارنه A.T.A

  • تامین سلسله تضمینات
  • صدور کارنه A.T.A
  • بررسی اخطاریه و مطالبات گمرک از کارنه های صادره ایرانی و خارجی در پی نظارت و بررسی
  • نظارت دقیق و قانون مدارانه بر نحوه عملکرد شرکت ها
  • مشخص کردن ویژگی های اشخاص و شرکت ها برای استفاده از کارنه
  • تایید و یا رد صلاحیت درخواست های دریافت تسهیلات
  • ارائه آموزش های حرفه ای و کاربردی
  • همکاری با ICC در فرانسه جهت اجرای هرچه بهتر رویه A.T.A
  • پیگیری کلیه بخشنامه های صادره توسط ICC
  • رعایت دستورالعمل های صادره از کشورهای عضو A.T.A

درخواست متقاضی جهت عضویت

  • شخص یا شرکت تجاری باید ویژگی های لازم و مدارک مورد نیاز را در اختیار داشته باشند؛ این موضوع به دقت مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و سوابق نیز ارزیابی می شوند.
  • تکمیل فرم عضویت و ارائه مدارک لازم
  • امضای سند اظهاریه قرارداد
  • حین درخواست برای تسهیلات کارنه از متقاضی تضمین گرفته می شود؛ علت این مسئله عدم انصراف و پایبندی به تعهدات است. تضمینات حداقل ۲۴ ماه و حداکثر ۳۳ ماه قابل استرداد به دارنده می باشد
  • افراد یا شرکت ها به دفتر گمرکات معرفی می شوند تا از این طریق هماهنگی های لازم با گمرک های خارجی صورت پذیرد.

سانیار ترخیص به منظور سهولت و سرعت بخشیدن به فعالیت های تجاری، بعنوان شرکت کارگزار، امور مربوط به اخذ تسهیلات ورود موقت کالا را انجام می دهد؛ برای اطلاع از شرایط و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سیستم ورود کالا کارنه

نحوه درخواست تسهیلات

  1. تکمیل فرم درخواست
  2. اعلام کشورهای بازدید شونده
  3. اعلام کالا، ارزش، وزن و کد HS جهت محاسبه و درخواست صدور کارنه  A.T.A
  4. پرداخت وجه مربوط به کارنه A.T.A
  5. پرداخت حق بیمه بر اساس ارزش و میزان حقوق و عوارض گمرکی
  6. صدور کارنه

آشنایی با وله های ورود موقت کالا

دو وله سبز دفترچه A.T.A به زبان فرانسوی یا انگلیسی چاپ می شوند. یکی در ابتدا و دیگری در انتهای کارنه قرار می گیرند و به عنوان جلد دفترچه اوراق را در بر می گیرند. وله زرد رنگ در پی صادرات، وله سبز برای واردات و وله های آبی برای ترانزیت صادر می شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.